Titiyo

I år har det gått tio år sedan Titiyo första svenskspråkiga fullängdare, den i stora stycken självbiografiska ”13 gården”. I september 2025 kom hon ut med sin hyllade ”HEMLAND” där hon tolkar svenska låtar som hon inspirerats av genom åren. 18 juli är hon tillbaka på Innergården.


Under det gångna decenniet har hon varit med om åtskilliga höjdpunkter, som att bli mamma igen, men hon har också upplevt hur världen och livet förändrats.

Allt det här har funnits med vid skapandet av ”Hemland”, där hon tolkar svenska låtar som hon inspirerats av genom åren men som också säger något om henne och om samtiden – och vad hon själv har för förhoppningar på framtiden.

– Det är alltid emotionellt att spela in en skiva men den här gången blev det ännu mer påtagligt, säger hon. Det är så starka låtar som allihop uttrycker så mycket, men också för att jag gått igenom en tung period där jag tvingats känna efter och gå till botten med saker. Då har det varit väldigt skönt att ha den här skivan att hålla i hand. Det känns som att jag går in i en ny fas nu.

Första smakprovet från albumet är en låt som hon redan har gett ut, men då på engelska. 2012 släppte Titiyo en platta med sidoprojektet El Rojo Adios där hon gjorde en gastkramande tolkning av Bob Dylans ”It’s All Over Now, Baby Blue”, som har blivit något av en publikfavorit. Nu gör hon den på nytt. Tillsammans med Daniel Bengtson från Studio Rymden lyfter hon produktionen från El Rojo Adios-versionen och lånar texten från Mikael Wiehes översättning (från 1978 års album ”Sjömansvisor”).

– Det gick förvånansvärt lätt att hitta in i den svenska texten och få den att landa naturligt, säger Titiyo.


Division 7

I en tid där trender kommer och går har Division 7 valt sin egen väg. Genom att envist vara sig själva har de på drygt tre år avverkat två hyllade fullängdsalbum, två EP:s och ett stökigt livealbum i ett rasande tempo. För en utomstående är framgångsreceptet tydligt: en aldrig sinande ström av starka låtar kombinerat med ett furiöst, väloljat livemaskineri som nött mil efter mil längs de svenska vägarna. Senast Division 7 var på Nöjes gjorde de ett bejublat framträdande i Kristallbaren. Nu är det dags för bandet att ta över Innergårdsscenen!


Utan draghjälp från stora skivbolag eller etablerade musikmedier har bandet konsekvent byggt en sällsynt hängiven publik. Division 7 har blivit något som närmast liknar ett fotbollslag, där supportrarna får varje livespelning att koka likt en läktare under ett intensivt derby.

Under 2026 är Division 7 tillbaka med albumet ”Långbro feelin”. Inför det nya släppet har bandet för första gången tagit in externa producenter – Axel Jonsson-Stridbeck och Gustav Erlandsson Holmqvist. Samarbetet har rensat upp ljudbilden och lyft fram bandets kärna på ett nytt sätt. Kvar finns det indieband som publiken lärt sig älska, men med en ny dimension. Som bandet själva beskriver det: ”Vi kan le också”. Mörkret finns kvar, men det ryms nu en mer positiv livssyn och en kontrollerad dos klackspark.

År 2026 har börjat i ett rasande tempo. Efter att ha följt upp singelsuccéerna ”Huvudet högt”, ”Det stör mig” och ”En ny bomb” med sin största spelning hittills på Fållan, växlar bandet nu upp ytterligare. I den senaste singeln, ”Himlen i handen”, förenas Division 7 med ingen mindre än Thomas Stenström. Samarbetet markerar en ny milstolpe för bandet och befäster deras position som en av landets mest intressanta indieakter just nu.


Maxida Märak

Maxida Märak är en av Sveriges mest mångsidiga artister, verksam som musiker, skådespelare och berättare. Våren 2025 släppte hon albumet Lånat, där hon tolkar svenska visor i en modern form med jojken som självklar kärna. Hon är aktuell som skådespelare i Netflixserien Åremorden och fortsätter att röra sig fritt mellan musik, film och scen. Mer ny musik från Maxida väntas under 2026. Vi välkomnar henne till Innergårdens scen 27 juni.


”Visan är berättande, och berättandet är en del av mig. De här låtarna bär historier om ett folk, en längtan, en dröm.” säger Maxida Märak

MAXIDA MÄRAK
Maxida har turnerat i Sverige, Norge, Finland, Kanada, USA och Grönland med sin egenproducerade hiphop. Hennes katalog innefattar tre album, ett stort antal singlar och EP:s, och hon har skapat en unik fusion mellan hiphop och jojk, där Sápmi alltid varit normen. Hon har bland annat sommarpratat i Sveriges Radio, uppträtt i Globen och medverkat i TV-program som Jills veranda och Så mycket bättre. På filmduken har vi sett henne i Glada hälsningar från Missångerträsk, i SVT:s succéserie Midnattssol, där hon spelade en av huvudrollerna och stod för vinjettens jojk, samt just nu i Netflixs kriminalserie Åremorden.  Under 2024 släppte hon sitt tredje fullängdsalbum Anekdot och skrev samt producerade musiken till SVT:s julkalender Snödrömmar.

Med Lånat bjuder Maxida in lyssnarna till en musikalisk resa fylld av minnen, framtidstro och modet att utforska nya vägar. Det är en hyllning till visan, berättandet och musikens förmåga att förena generationer och kulturer. Lånat är producerad och framtagen i tätt samarbete med musikern och producenten Emanuel Norrby. 2026 väntar mer ny musik från Maxida.

Moonica Mac

Moonica Mac är tillbaka! Senast hon besökte Innergården var det lapp på luckan och vi tror inget annat denna gång. Den grammis-nominerade, platina-streamade och kritikerhyllade artisten som genom sin musik berör sina lyssnare på djupet om och om igen. Med sin unika scennärvaro och skickliga förmåga att skriva ikoniska och träffsäkra texter har hon säkrat sin plats i musiksverige.


Under 2024 framträdde hon bland annat på Polar Music Prize, de utsålda hyllningskonserterna för Peter Lemarc, Olle Adolphsson och Marie Nilsson Lind / Ainbusk på Avicii Arena respektive Cirkus i Stockholm. Tidigare har hon varit aktuell med ett flertal utsålda Sverigeturnéer, spelat huvudrollen som Sheila i musikalen HAIR på Göta Lejon samt medverkat i Så Mycket Bättre och SVT:s Allsång på Skansen, Victoriadagen och Grammisgalan.

Tidigare musikaliska samarbeten: Albin Lee Meldau, Benjamin Ingrosso, Tjuvjakt, Stor, Sara Parkman, Arvid Nero, Stuzzi m fl.


Simon Superti

Simon Superti, Grammisvinnare och en av Sveriges mest mångsidiga artister, har på kort tid gått från hiphopproducent till hyllad soloartist. Efter att ha toppat Spotify med singeln ”Bullerbyn är död” och gjort succé i Så Mycket Bättre, där han var en av de tre värdarna, genomförde han våren 2025 en sverigeturné som mottogs med stor entusiasm.


Redan 2019 vann Simon Superti en Grammis som Årets Producent och har sedan dess varit en av Sveriges i särklass mest framgångsrika hiphopproducenter. Men, både som producent och låtskrivare är han idag långt mycket bredare än så. Därför var det inte konstigt att han gick en helt annan väg när han släppte soloskivan “Hemlisar”, 2023. Ett tidlöst och helt otroligt album som är mer Cornelis Vreeswijk än hip-hop, där han bl a jobbat med Daniel Ledinsky och Jocke Åhlund och där Jocke Berg (Kent) både varit med och skrivit och sjunger en duett med Simon på låten “Oslo”. Albumet hyllades unisont och Simon prydde framsidan på både DN Kultur och Nöjesguiden.

Under våren 2024 släppte Simon låten “Blod svett & tårar” som framfördes på Grammisgalan samma vecka. Framträdandet hyllades av både bransch och fans som galans i särklass bästa och klippet gick viralt direkt. “Blod svett & tårar” är första låten från “Hemlisar II” och framfördes även på Allsång på Skansen den 6e augusti.

Våren 2025 bjöd på 4 nya singlar, följt av albumet “Hemlisar II” under hösten. På albumet har han huvudsakligen jobbat med Peter Kvint och Axel Jansson, men även Maria Smith (Smith & Thell) och Jakob Malmlöf. Det kan inte undgå någon att vi har fått en ny nationalskald!


Billy Opel

Dalarnas svar på… Ja, vem då? Finns det ens någon liknande artist? Nej, vi tror faktiskt inte det.

Med sina humoristiska sånger och betraktelser åker Billy Opel land och rike runt med gitarren i högsta hugg, och nu är det äntligen dags för honom att besöka Nöjesfabriken. Med låtar som: ”Bandit”, ”Grip mig”, ”Takbox på taket” och ”Ingenting olagligt” så lovar vi en höjdarkväll med både sång och dans!

Man kan inte bli annat än glad!


 

Rob Coffinshaker

Dark wings över Innergården när Rob Coffinshaker äntligen hemsöker scenen igen!

När Karlstads ”man in black” låter sin mörka stämma ljuda får han luften att darra och skapar magi som får blodet att svalla likväl som själen ges ro! Sin vana trogen blandas egna guldkorn med utvalda favoriter för att skapa en magisk kväll på Innergården!

Varmt välkomna ghouls n’ grrrls!


Lastkaj 14

Sommar & punkstök under bar himmel med Lastkaj 14! Varmt välkomna till en fin kväll på Innergården 4 juli!


När det känns som att världen blir galnare, kallare, osäkrare och skevare för varje dag så är det lika bra att skriva ett musikaliskt skådespel om eländet. Om sanningen, insikterna och verkligheten gör för ont – Sätt på dig clownnäsan och sjung det med en sång.” – Lastkaj 14

Lastkaj 14 räknas numera som ett av landets största punkband som med otaliga turnéer runt om i landet byggt upp en stabil skara fans. Bandet har alltid gått sin egen musikaliska väg men alltid med ena foten fast i trallpunksgrytet. Med parollen ”Trallpunk, jämlikhet och solidaritet” har kvartetten seglat upp som ett av dom absolut populäraste banden på den svenska punkhimlen vilka aldrig gjort oss besvikna! Första lördagen i juli är det dags att besöka fabriken igen för en spelning på Innergården! 


 

RSSA – Robert Stålbrooz Schwettiga Ansikte

Javisst! Robert Stålbrooz Schwettiga Ansikte, Wermelands kanske främsta tribut till kongen, bjuder in till en kväll med allsång, glada miner & haderajan fredagen den 31 juli. Garanterat gasen i botten!



EDDIE MEDUZA
Kompositör, textförfattare, musiker, komiker, sångare och multiinstrumentalist. Ständigt utskälld av etablissemanget men för alltid älskad av folket!

 

Sida